فرحي

اصنع بطاقتك مع شبكة أفراح

السبت، يونيو ٠٧، ٢٠٠٨

مع يحيى حوا..كلاكيت أول مره

متأخرة جدا الذكريات دى ..
بس بما انها انتهت ..
فهى ذكريات ..
بس جميلة ..

كان يحيى حوا هنا من شهر تقريبا.. و اتشرفت إنى أقابله و اتكلم معاه كتييييير..
رحت أنا و صحبتى ..
كنا بنعمل معاه لقاء لأحد المواقع ..
بس بجد كانت جلسه لطيفة ..
و أول انطباع طلعت بيه ..

دائما مبتسم .. أضحك الله سنك

إنو بجد مش انسان معقد..
يعنى مع انو ما شاء الله ملتزم جدا .. و نموذج للمسلم الى بجد ..
الا انو فى نفس الوقت مش خنقة .. تمل من القعده معاه ..
و لا حسسنا انو قرفان ان الى بيعملوا معاه اللقاء بنات..
كان طبيعى جدا .. و بيتكلم .. و بيضحك .. و بيتناقش.. و متفاعل جدا معانا .. و لا حسسنا انو زهقان من قعدتنا معاه ..
مع اننا قعدنا معاه بتاع اربع ساعات فى الفندق ..

كان نازل فى الشفرد shepherd
حتى أنا سألته اشمعنا اختار الفندق دا مع انو فيه بار .. كان مستغرب ان فيه بار .. ما كانش يعرف..
بس قالى علشان دا خدماته أحسن من النايل هيلتون.. الى كان نازل فيه المره الى فاتت.

المهم..التفاصيل بتاعه اليوم ..
وصلت الساعه 12 كده و صحبتى كانت تجيب ورد .. كانت لسه ما جتش
فقعدت فى الريسبشن..ما كانش فى اماكن فاضية كتير..
كان فى صالون كده قاعد فيه شويه شباب عرب .. و فيه كنبه فاضة .. رحت سالت بهدوووووء فى حد قاعد هنا ..
فواحد قالى على طول لا مافيش .. بشكل محترم كده ..
لكن واحد حب يعمل ظريف .. و قالم قالى اه .. انا اتوترت فقمت .. قام قايلى "أنا" و ضحك .. قمت قاعده تانى و مودية وشى النحية التانية..
طول الوقت عمالين يستظرفوا .. فقمت ماشيه ..
كنت عماله اتمشى فى الفندق .. و كان شلى مثير للريبة ..
و كان فى واحد بتاع امن كل شويه يبص عليا .. و يقوم متكلم فى اللاسلكى .. كنت جاسه انو هيتقبض عليا فى أى وقت ..
خصوصا انى فى التحرير .. و ما أدارك ما التحرير و ذكريات التوقيف فيه ..


المهم .. صحبتى جت .. و اتصلنا عليه .. فقالنا تعالوا فى المطعم الى على اليمين ...
كنت هاشيط ساعتها .. يعنى طول الوقت دا انت قاعد هناك و انا مش عارفه ..
على الاقل كنت رحت قعدت معاه بدل ما انا عماله اتسول كده ..

يحيى حوا و صحبتى بتتكلم معاه


المهم رحنا نقابله .. قابلنا بره مدخل المطعم .. بحفاوه شديدة بصراحه .. كأنه عارفنا من زمن و مستنى يشوفنا..
و دخلنا معاه جوه و اخترنا مكان حلو .. فى قسم المشروبات ..
و قالنا طبعا تشربوا ايه .. انا كنت مصدعه طلبت ناسكفية .. و هو و صحبتى طلبوا عصير طبيعى ..
اكتشفت انو من النوادر الى بيحبوا عصير البرتقال الطبيعى زي .. :)

صحبتى دخلت فى المود على طول .. و كانت هتبدأ اسئله .. و قالتلى اشغل ال mp3
بس هو قالى بالراحه بالراحه .. نتعرف الاول تعريف شامل .. :)

خفف من توترنا الصراحة ..
قعدنا بقى نتعرف ..
و كلمنا عن نفسه باستفاضة جدا ..
و سألنا كل الأسئله التقليدية و الغير تقليدية ..
و جاوبنا برحابة صدر الصراحة ..
ان شاء الله هأبقى اكتب عنها ..

المهم .. اتكلمنا عن مشاريعه و ليه اختار مصر علشان الاخراج .. و سالناه عن اسرته و أولاده .. و طبعا اتناقشنا فى كليب حياتى لله ..
و حاجات تانية كتير ..

يحيى مع عمو خالد أثناء التصوير و هو جاى يسلم علينا


المهم ان احنا طلعنا معرفه فى النهاية .. طلع يعرف عمو خالد عبد الله مدير شركة النور .. الى هو صاحب بابا .. كان عندنا فى ماليزيا من ام شهر .. و فرج بابا على فديو كليب يحيى .. فبابا بلغة يقول ليحيى انه بيحبه فى الله .. و سبحان الله عدى الوقت علشان انا اخد لبابا الرد :)
كان مبسوط جدا ساعتها .. ما شاء الله عليه هو اصلا رائع.

طبعا مش عايزه اقول انى غلطت .. و بدل ما اطلب كابتشينو طلب ناسكفية .. و مش عايزه بقى اقولكم على الاحراج الى انتابنى و انا بافتح اكياس الناسكفية .. الى مش زى العاده فيها مكان تتفتح منه .. حاربت مع كل واحد شوية .. كان منظر يكسف بجد .. بس الحمد لله كان فى الخفاء .. تحت التربيزة .. ما حدش خد باله.. ربك سترها:)


يحيى مع الاستاذ سامر

صورته كتير .. و هو صورنا .. و بعدها جه وكيله الإعلانى .. الاستاذ سامر .. كان لقاء ثرى بكل معنى الكلمة ..
ان شاء الله لما ينزل التقرير ابقى احطيلكم اللينك ..



بعد ذلك اليوم الحافل .. طلبنا من يحى اننا نروح معاه التصوير ..
لكن دى مغامره تانيه .. بكل معنى الكلمة .. مغامره ..

لاحقا ان شاء الله..





هناك ٩ تعليقات:

mohammed alsha3r يقول...

السلام عليكم

لو تكلمنا عن يحي حوا .. سنجد انفسنا نتكلم عن الفن الهادف .. نتكلم عن الانسان المسلم الفاهم

التقيت وشرفت باللقاء معه مرتين فى معرض الكتاب .. اثناء التوقيع علي البومه الجديد حياتى كلها لله ... وبحكم انى كنت اعمل فى شركه النور كنت معاه

حتى هو انشد الكليب واهداه لمدونتى .. جزاه الله خيرا .. ومرفوع على اليوتيوب ومنور واليوتيوب

وتلاقينا ايضا مع الاستاذ عمرو خالد فى حمله حمايه .. كان مشارك فيها باغنيه

بارك الله فيكم وفي يحي حوا وفي كل من يفهم دين الله فهما صحيحا شامل

تقبلوا مرورى

غير معرف يقول...

ماشاء الله ياايوي ..:)

يحي حوا طيب قولي اتكلمي رني :D

ربنا يبارك فيه وفيكم ياقمرة ومستنيين الجزء التاني للمغامرة

وبالمناسبة

ضميني معاكي من القلائل اللى بيحبوا عصير البرتقال الطبيعي :)

المـ(همس)ـشاعر يقول...

الشاعر :)

شكرا على مرورك و يسرنى تقبله
its my honer

طبعا إحنا جمب حضرتك و لا حاجه .. دخلت على مدونه حضرتك من كام يوم .. و شفت كمية المصادر و المعارف و الاصدقاء..

ما شاء الله اللهم لا حسد :D

بعض مما عندكم يعنى .. :)

فعلا يحيى حكالى على النشيد الى شارك بيه فى حماية..
خطوه بصراحه رائعه منه ..
على الاقل تمثيل أفضل .. :)

جزاكم الله خيرا على تشريفى..
اتطلع لزيارات قادمة..
:)


مسمة حبيبتى ..
سيبك انتى من كل دا ..
احلى حاجه انك معايا فى نادى البرتقال الطبيعى ..

يا حبذا لو عملنا شراكه مع بعض .. انتى بالرتقال و انا ..احم احم .. بالتذوق طبعا ..

و انت ىطبعا عارفه دوق العارف .. سبع مغارف..

و الله يا سمسمة اصلا الموضع دا جه كده فأجه..:D

كنت مع عمو الى ماسك الموقع .. قالى هاتى كميرا و خدى النمره دى و روحى مع الاخت دى بكره ..

واو واو.. فأجه كده .. طب ترتيبات .. انا مش مستعده .. اى حاجه..

المهم ربك سهل و رحنا ..
بس اوعدك .. اى اوعدك اى حاجه تانيه .. انتى اول من يعلم..

مع انك استاذه يا مسمة ما شاء الله ..
مش محتاجه ..

عموما فى موضوع كده فنى فنى فنى بحت
عايزه اكلمك فيه..
موضوعين الصراحه..
ابقى فكرينى ها .. :)

ربنا يبارك فيكى يا قمره..

غير معرف يقول...

منتظرين الحوار
عشان نشوف شطارة الصحفية:)
ربنا يوفقكم ويبارك جهودكم

غير معرف يقول...

عصير البرتقل غنى بفتامين c واعتقد ان الاخت اية لم تصب بنزلة برد واكيدهى نفسها بقت عبارة عن فيتاميناية

آلاء الرحـمـن يقول...

هعديهالك المره دي.. سسس

غير معرف يقول...

انا يتقالى سسسس انتى مين اصلاعشان تعدى او ما تعديش آآآآآآه انتى كمان فيتاميناية

المـ(همس)ـشاعر يقول...

بهاء..

ان شاء لما يطلع الحوار على الموقع راح احط اللينك.. بس انتى عارفنى يعنى .. لا صحفية و لا حاجة :)
انا شكلى هاعتزل الصحافة :)

طيف الخواطر ..
انا حاسه انك اخت .. او اخ و الله ما انا عارفه ..
بس خايفه اكلمك على انك بنوته تطلعى العكس و ابقى بوظت الدنيا ..:D
بس عموما .. لو على فيتاميناية..
اخب اطمنك من النحية دى ..
لما كنا فى ماليزيا.. كنا لما نروح مستوصف الجامعة الى بابا شغال فيها .. كنا نطلب حبوب فيتامين سى فوق البيعة .. زى البومبوتى كدا ..

:D كل واحد كان بيطلعله بكيس بلاش


آلاء.. و الله انا ما فاهمه .. هتعديهالى و لا لطيف الخواطر؟؟
أصلها سبقتى و ردت عليكى :D

بس اذا كان ليا .. شكرا يا فندن.. دا من أفضالك علينا و عطفك :D

و أكيداخت الفيتاميناية هتكون ايه يا طيف ..
لازم هى كمان من نفس الفصيله :D

غير معرف يقول...

المنشد يحي حوا روعة وصوت واخلاق والله لن نجد تعبير عن حسن اخلاقه جزاه الله الف خير والى اللقاء

نورة