فرحي

اصنع بطاقتك مع شبكة أفراح

الأحد، يوليو ٠٦، ٢٠٠٨

تاااااج .. بمناسبة النتيجة ..!



وصلنى التاج دا من بهاء .. :)
سفير الود .. و صاحب أوراق الورد ..

و الجدير بالذكر .. ان دا أول تاج من زمااااااان أوى ..
بس الظاهر إنو جاى لانى نجحت .. :
D
أو لسبب أخر .. بهاء يعلمه :)

على كل .. شكرا يا بهاء على هذه اللفته ..

أوك .. احم .. بسم الله نبدأ ..

السؤال الأول: أذكر أحلاما تخص ماضيك كنت هتتخلى عن إيه فيها و هتتمسك بإيه لحد دلوقت

كنت باحلم زمااان يعنى .. أيام ما كان مخى بعيد عن السامعين .. شويه مصدى ..
لما كنت فى تانيه اعدادى كده ..
كنت باحلم أعمل جمعية "لتحرير المرأه"
لأنى كنت شايفه بناء على مشاهدات أساءت فهم الإسلام ..
و بناء على فهم خاطئ منى لذلك .. لانى اعتبرته تجسيد لتعاليم الاسلام على اساس انه ناتج عن ناس ملتزمه ..
صحيح بابا ساعتها زعقلى جامد .. و اتنرفز عليا جدا..
بس الحمد لله ما ضربنيش ..
بس بجد شكرا ليه ..
لانه خلانى ادخل معاه فى تحدى انى أقرأ .. و اثبتله رأى ..
طبعا العكس حصل ..
قريت .. و فهمت ..
و تخيلت عن الحلم العبيط دا .. :)

الحلم بقى الى تسمكت .. و لسه متمسكة بيه لغاية دلوقتى .. و عمرى ما هتخلى عنه ..
انى كان نفسى طول عمرى من و انا فى اعدادى انى ادخل اعلام ..
و لما خلصت ثانوي فى ماليزيا ..
قدمت عادى فى اعلام فى الجامعه الى بابا شغال فيها ..
و اتقبلت ..
لكن لانى واخدة ثانوية من بره .. بالذات لانها من المدرسة العراقية هناك ..
فمن حقى ادخل اى كليه هنا ..
فماما كانت عايزانى ادخل طب ..
و تحت الإلحاح الشديييييد ..
و بعد ان كنت مصره على اعلام .. و كتبتلى اعلام فى ملف التنسيق ..
غيرته .. و دخلت طب طنطا ..
بس الى ربنا خالقه علشان حاجه ..
بتفضل الحاجه دى قدره . و لو غاب عنها سنين ..
حولت بعد تلات سنين طب .. و رحت اعلام القاهره..
و مش ندمانه .. بالعكس دا كان أصوب قرار أخدته فى حياتى ..
و نفسى طول عمرى .. اكون اعلامية ناجحة .. و خبيرة تسويق متميزه و غير اعتيادية ..
و ان شاء الله هو دا الحلم الى عمرى ما هتخلى عنه ..

السؤال التانى : اذكر أحلاما تخص مستقبلك وما تتمناه منها

و باحلم انزل الديوان قريب ..
و المجموعه القصصية قبل نهاية الصيف ..
و نفففففففسى اعمل اول معرض ليا على شهر 11 ..
قبل ما ادخل فى معمعة الدراسة..
و باحلم كده ياااااا رب .. ان يطلع انشاد البنات مش حرام ..
و اعرف اعمل شريط أخيرا ..
و كل دول يحققوا مبيعات جامدة جدا ..
تساعدنى أفتح وكالة إعلان محترمه..
ادعولى ..


و فى حلم كبيير أوى ..
ما اقدرش اتخلى عنه ..
انى ابنى بيت .. يبقى حته من الجنة ..
و عمرى ما أزعل فيه و أكتأب ..
و عمرى ما أندم على انى دخلته ..
لان دا اكبر احساس يخوف .. انى اندم على حاجه كنت باتمناها ..
بالذات لو دا ..

السؤال الثالث :اذكر شخصين - على الأقل - متواجدين فى حياتك كنت تتمنى وجودهم من قبل

عمو خالد .. و ماحدش يسألنى هو مين .. بس هو إنسان رائع ..

و حد تانى .. مش عارفاه .. بس الحد دا أكيد موجود .. و أكيد فرق فى حياتى ..

السؤال الرابع :غير متواجدين فى حياتك و تتمنى وجودهم مستقبلا فى حياتك
و حياة أولادك

فى حياتى .. ان شاء الله ..الفارس ..

و فى حياة أولادى .. هو برضو.. لانه الوالد .. و يا رب ما يبعدش ابدا ..

و نفسى يكون عندنا شيخ .. بيحفظنا كلنا القرءأن مع بعض ..
و يكون حد فاهم و واعى .. نعتمد عليه و نستشيره فى كل حاجه ..
و يكون زى ناصح لينا ..

يا ريت لو كان دكتور يوسف القرضاوى :)

بامرر التاج لـ:

لولو .. أختى..

و أروى..

و سمسمة .. همسة قلم

و الاستاذة فزززلوكة

هناك ٤ تعليقات:

Moustafa` يقول...

كنت بقول ع التاج ده عبيط
بس بجد بحييه على انو طلع منك كم المعلومات دي
هيا طبعا مش سريه
بس جاوبت على علامات استفهام كتير عندي
--
ازاي 22 سنه ولسه ف تالته اعلام
انا ف تالته طب السنه دي
تعرفي بفكر أحول ..بس انا حاسس اني مخلوق للطب كممارسه بس مش مذاكره
يلا ----
رسم وشعر وقصه وإنشاد
multi multi يعني
ربنا يزيدك من نعيمه
وتعمل وكاله إعلام قد الدنيا
حلو التاج ..روعه الإجابات
تقبلي تحياتي
سلااام

المـ(همس)ـشاعر يقول...

انا من زماااان ما وصلنيش تاجات ..
فجاوبت بضمير ...
جاى على شوقه بقى ..

اه طبعا .. المعلومات دى مش سريه ابدا ..
دا تقريبا كل مصر تعرفها .. :)

لو بتحب طب .. و مخلوق لها .. يبقى طبببببعا .. تكمل ..

دعواتك ..
يا رب بدعواتك أعمل الحجات دى كلها ..
شككككرا على المرور بجد ..

حسن محمود القباني يقول...

الف مبروك للنجاح
واتنمي من الله ان يرزقك امالك واحلامك

غير معرف يقول...

هو من زمان ما اجاكي تاج
وهذا التاج من اي حد يعني
ده من أخوكي بهاء:)
ان شاء الله ربنا يحققلك كل أمنياتك يا رب
بس السبب اللي قلتي اني عارفه مش متأكد منه
لازم أعرف:)