فرحي

اصنع بطاقتك مع شبكة أفراح

الاثنين، نوفمبر ١٢، ٢٠٠٧

رحيل بلا وداع


عودي إلي مـــع الـخفاء تــسترى***عـن أعين الأحزان كى لا تراكى

و تحسسى الدرب الطويل و حاولى *** رسـم الملامح فى طريق علاك

تـــســللى فـــى الليل نحو نوافذى***دقـــى برفـــق ..أشــرقى بسناك

لا تســأمى مــن طـول إغــلاق أنا***مـــا اعتـدت دقك منذ كان جفاك

قـــد كــنت قـــد شــرعت قلبى أرتجى***لــــو جــئـــتنى تتدللى ببهاك

و مــكثــت أنـــتظر الريـــاح لــــعلها***تــأتى بعطرك..أو ببعض ثراك

مرت ســنون الــعمر بى و كما أنا***شبـــاك قــلبى مـــشرع لـــلقــاك

و كـــلمـا مــرت ركـــاب من هنا ***لوحــت بالـــمنــديل فـــى الافـــــاق

عـــشرون عاما أو يــــزيد بنــــيف***أبليت منديلــــى مــــن الارهــــاق

عـــشرون عامـــا أقـــتنــفى أثــرا لكى*** و أفــتش القاموس عن معناك

هل انــت احســاس يـــعز لقاءه*** و ســراب طــــيـف لاح فــى الأفــــاق

هل أنــت سـر .. أم حبـــيسة ساحر*** يـــدمى بـــشوقـــك أعــين العشاق

أم أنكــى تــتعززيــن لــتسمــعى***آهــات مــــن يـــتــلمســـون رضــــاك

آيــســت من طـــول انــتـظارك بــعدما***أنسى الزمان وجوهكى و طواك

فنفــخت شـــمعـــتي الــتى كانــت على***شبــاك قــــلبى تـــستشف هواك

نــسجــت عنــاكب الانـــتظار خيــوطها***ما بــين كــفى ووجنــتى و سماك

لـــكن لــيلك لا يـــزول فتـــنـقطع***خـــيط الــــبيوت مــــع نهى الإشــراق

أيــــــا ســعادة رحــل طيفك و اختــفى***و بـــلا وداع ..آه مـــــــا أقـساك

هناك ٧ تعليقات:

همسة قلم يقول...

أيــــــا ســعادة رحــل طيفك و اختــفى***و بـــلا وداع ..آه مـــــــا أقـساك

عجني اوي البيت ده رغم كآبته :)

ماهو لو مش كان ده المكتوب كنت قلت آية مش طبيعية

بغض النظر انها تجربة شعورية او لا فالشعر رائع يااية بجد سلمت يمناكِ

صحيح حاسة انه فيه شوية في الوزن محتاج يتظبط بس معناه دخل للقلب مباشرة

بس بجد ياآية

دوري عليها هتلاقيها وبطلي تبصي على اللى فات :)

بحبك في الله ووحشتيني جدا

التوأمان يقول...

ما شاء الله القصيده جامدا جدا.

غير معرف يقول...

آية
دوري كويس
أكيد حتلاقي السعادة
يمكن هي مش كاملة
ومش مختفية تحت كومة أحزان
بس أكيد موجودة

الشعر جميل جدا ومؤثر
صحيح في بعض الأوزان مكسورة
لكن هو حلو جدا

المـ(همس)ـشاعر يقول...

حبيبتى سمسمة

ربنا يكرمك يا رب
دا من ذوقك بس الاطراء دا ربنا يخليكى

انا برضو كنت متأكده ان حد هبعلقلى على الوزن..بس بصراحة استخسرت احط التشكيل..

على فكره و الله موزون..بس اكسرى أخر الشطر التانى و شكلى كل حاجه تقريبا

و هو هيتظبط ان شاء الله

و انا كمان هاحط التشكيل ان شاء الله

و فعلا بجد بجد بغض النظر عن الشعر الى ادين له بفضل كبير انه بيخليكى تشرفينى

انتى كمان وحشااااانى اوى
و انا بحبك فى الله اكتر و الله

التوأمان

جزاكم الله خيرا على المرور .. كلاكما.. لو انى لست اعرف سعد أم عبد الرحمن

و مبروك المدونه.. و ان شاء الله منتظرين التدوينه الاولى

أخى بهاء
اكيد السعادة بتعدى أحيانا
بس كتر اللحظات الحزينة يجعلها نقطة فى بحر
و صعب أوى تتشاف

او يمكن بقى أنا طماعه:)
بس و الله طمع فى فضل ربنا

جزاكم الله خيرا كل الخير
و برضو أقرأ القصيدة بالتشكيل تانى .. و قولى رأيك
:)

ربنا يكرمك يا رب

غير معرف يقول...

السلام عليكم انت مالكه السعاده يا آيه والله بس انت مش واخده بالك منها دورى عليها هى موجوده وخليكى متفائله دايما أختك مريم زلط

غير معرف يقول...

لسة يا آية
أنا شايف بعض أبيات مكسرة
يمكن أنا غلطان
بس مش جاية معاي مزبوطة:)

Ahmed Douma يقول...

الله الله الله
رائعة بحق أختاه
عـــشرون عامـــا أقـــتـفى أثــرا لكى*** و أفــتش القاموس عن معناك
هذا البيت أثار إعجابي ....وحماستي
جوزيت من الله خير الجزاء
وبلغت السعادةفي الدارين

ننتظر منكـ لمزيد والمزيد
تحية
...و...
ود